Syö hyvin ja terveellisesti, jotta voit hyvin

Syö hyvin ja terveellisesti, jotta voit hyvin

Hyvinvointi on kiinni monista eri asioista. Pelkästään liikkuminen ja stressin vähentäminen ei välttämättä paranna hyvinvointia, vaan myös ruokavaliolla on iso merkitys hyvinvointiin ja jaksamiseen. Kannattaa siis kiinnittää huomiota ruokaan ja siihen mitä syö. Esimerkiksi lisäaineet ja suola eivät varsinkaan suuressa mittakaavassa nautittuna ole terveellisiä ja saattavat aiheuttaa terveysongelmia ja väsymystä.

Kiinnitä huomiota puhtauteen

Jo aikojen alusta asti ihmiset ovat syöneet luonnosta keräämiä marjoja, vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä, jotka ovat olleet puhtaita, suoraan luonnossa kasvaneita. Puhtaus on siis valttia ja sitä kannattaa arvostaa. Raaka-aineet ovat isossa osassa ruokaa ja herkkuja valmistaessa. Onneksi nykyään on hyvin tarjolla luomu ja muita eettisiä vaihtoehtoja ja voitkin valita mieleisesi helposti.

Herkuttele hedelmillä ja marjoilla

Monesti ihmiset ovat tottuneet sokeripitoisiin ruokiin ja herkkuihin, mutta sokerin vähentäminen ja vähäsokerisiin vaihtoehtoihin tottuminen ei välttämättä vie kauhean kauan aikaa. Kun vaihdat esimerkiksi karkit hedelmiin ja jäätelön marjoihin, voi aluksi sokerin vähyys tuntua oudolta, mutta pikkuhiljaa totut varmasti ja opit nauttimaan mahdollisimman paljon terveellisistä vaihtoehdoista.

Marjat ja hedelmät sisältävät paljon vitamiineja, joiden ansiosta jaksat paremmin ja vähempi sokerin määrä taas ei väsytä niin paljoa, kuin esimerkiksi karkkien ja suklaan sisältämä sokeri.

Laadukkailla välineillä ruoanlaitto onnistuu varmemmin

Ruokaa on mukava laittaa kun välineet ovat kunnossa. Sopivan kokoiset ja laadukkaat ruoanlaitto välineet auttavat onnistumaan varmemmin. Laadukkaat kattilat ja paistinpannut ovat isoksi avuksi ruoan laittamisessa. Kun ruoka kypsentyy tasaisesti, eikä pala, on kokkaaminenkin miellyttävämpää ja lopputulos paremman makuista.

Kattaukseen sopivat vaikka Iittala astiat, joiden avulla teet arjesta hetkellisesti luksusta, makunautintojen kera. Muista siis myös nauttia ruoasta, ettet pidä sitä pelkästään polttoaineena, vaikka se energian ja ravintoaineiden saamiseksi onkin tarkoitettu.