Pienellä vaivalla kuntoon kotona

Pienellä vaivalla kuntoon kotona

Monille meistä on kaikkein vaikeinta aloittaa kuntoileminen. Tämä voi johtua siitä, että ei ole motivaatiota lähteä salille tai ei halua maksaa joka kuukausittaista salimaksua tai jumppatunteja, koska niillä ei kuitenkaan tule käytyä kuin muutaman kerran. Miksi meille käy usein niin, että emme jaksa jatkaa harrastusta kovinkaan pitkään. Tähän hyvin yksinkertainen selitys ja se on tavan puuttuminen. Miten voi muuttaa asiat tavaksi ja sitä kautta päästä pitkäaikaisiin tavoitteisiin? Tähän on muutama helppo lääke ja kaikki lähtee omasta kodista. 

Kuntoilu ei ole vaikeaa ja sitä voi harrastaa jokainen painosta, koosta tai kunnosta riippumatta. Tärkein asia kuntoilussa on muodostaa itselle tapa ja tottumus, jota toistetaan niin kauan, että siitä jäädään lähes riippuvaiseksi. Riippuvuus on monesti sama kuin tapa ja kuntoilun muuttaminen tavaksi onnistuu helposti myös kotona. Voit aloittaa harjoittelun helposti katsomalla vaikka netistä tai Yuotubesta valmiita puolen tunnin harjoituksia haluamaasi kuntoilumuotoa. Muista kuitenkin ennen aloitusta tehdä itsellesi ohjelma, johon sitoudut.

Ohjelman tekeminen kannattaa aloittaa pienistä askeleista. Jos lähdetään ottamaan liian suuria askelia, jää kuntoilu pois nopeasti ylirasittuneen kehon takia. Tee siis suunnitelma, jossa nostat harjoittelu määrää viikoittain. Aloita muutamalla kerralla viikossa ja lisää seuraavalla viikolla muutamaan kertaan vaikka 5 minuuttia lisää per harjoitus. Tällä tavalla muutos ei ole liian suuri ja muutaman kerran suunnitelmaa on helppo seurata. Kun harjoitukset alkavat tuntumaan liian helpoilta on aika lisätä joko aikaa, intensiteettiä tai harjoituskertoja. 

Suorittamalla myös tasaista rituaalia viikosta toiseen, alkaa harjoittelusta muodosta nopeasti tapa. Kun olet saavuttanut pisteen, jossa et halua enää jättää liikuntasuoritusta väliin, voit olla tyytyväinen itseesi ja todeta kuntoilun muuttuneen tavaksi. Tämän jälkeen voit aloittaa asettamaan suurempia tavoitteita ja kotona harjoittelun sijaan, voit lähteä esimerkiksi kuntosalille kokeilemaan harjoittelua. Kuntosaleilla pääsee myös kontaktiin muiden ihmisten kanssa, jotka jakavat samoja periaatteita ja se voi nopeasti motivoida kuntoilijaa tekemään suurempia suorituksia.