Categories
Uncategorized

Superfoodeista potkua jaksamiseen

Superfoodeista potkua jaksamiseen 

Jokainen on varmasti kuullut mainittavan superfoodeista. Superfoodilla tarkoitetaan erityisen ravinnerikkaita superruokia, joita etenkin terveydestään kiinnostuneet hifistelijät ovat suosineet jo vuosien ajan. Nykyisin superfoodit ovat nousseet myös laajemman yleisön tietoon ja tuotteita on saatavilla pienistäkin marketeista. Myös monet brunssi helsinki alueella tarjoaa superfoodein kyllästettyjä smoothieita ja tuorepuuroja aamiaiskattauksissa.

Superfoodit ovat siis ravitsemuksellisesti erittäin tiheää ruokaa, jonka tunnistaa usein syvästä ja voimakkaasta väristä. Superfoodia on käytetty ravintona ympäri maailmaa jo tuhansien vuosien ajan ja niitä ovatkin esimerkiksi tietyt sienet, levät ja marjat. Superfoodit sisältävät vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja. Antioksidanttien tehtävä on hidastaa elimistön vanhenemista ja suojata elimistöä tulehduksilta. 

Superfoodit on siis helppo ottaa käyttöön päivittäiseen ruokavalioon. Suurin osa tuotteista myydään jauhemuodossa, jota on helppo lisätä esimerkiksi veteen, jogurttiin, mysliin, smoothien, kahviin tai teehen. 

Jos kiinnostuksesi heräsi, on seuraavaksi syytä tutustua siihen, mitä eri superfoodeja on olemassa. Yksi tunnetuimmista lienee raakasuklaa: jopa kymmenen prosenttia raakasuklaan painosta koostuu antioksidanteista ja se on erittäin energiapitoista. Maultaan raakasuklaa on täyteläistä ja usein yksikin pala riittää viemään makeanhimon tiehensä.

Spirulinan tuntee moni. Spirulina on levää, jota tarjoillaan usein jauheen muodossa. Spirulinan proteiinipitoisuus on neljä kertaa korkeampi kuin lihan proteiinipitoisuus ja se on täynnä hyviä antioksidantteja. 

Suomalaisia superfoodeja on helppo löytää lähimetsästä. Mustikka, puolukka, karpalo, tyrni ja ruusunmarja ovat kaikille suomalaisille tuttuja superfoodeja, joita on helppo saada käsiinsä. Myös nokkosella on paljon hyviä ominaisuuksia, ja nokkonen on helppo lisätä ruokavalioon esimerkiksi nokkoslettujen tai -sämpylöiden muodossa. Superfoodeja ei kannata ahnehtia kuitenkaan kerralla liikaa, vaan aloittaa pienemmällä annoskoolla.