Categories
Uncategorized

Hyvät yöunet ovat tärkeät hyvinvoinnin kannalta

Hyvät yöunet ovat tärkeät hyvinvoinnin kannalta

Hyvien ja varsinkin oikeasti virkistävien yöunien merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Yöunet ovat kehon ja varsinkin aivojen keino palautua stressistä ja erilaisista kuormittavista toiminnoista. Yöunet jotka ovat levolliset, voivat auttaa esimerkiksi liikunta suorituksissa tai muistamaan asioita paremmin. 

Hyviin yöuniin on monia tekijöitä ja monet eri asiat voivat vaikuttaa uniin paljon. Esimerkiksi rasvaiset tai paljon energiaa sisältävät ruoat ja juomat voivat aiheuttaa väsymyksen tunnetta, mutta itse unen laatu on huonoa, jolloinka uni ei välttämättä virkistä. 

Mitä kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa?

Rasvaisten ja paljon energiaa sisältävien ruokien lisäksi kofeiinipitoiset juomat ovat tehokkaita pilaamaan unen laatua. Kofeiinin nauttimista kannattaakin vältellä jo iltapäivästä lähtien. Kofeiinia on nykyisin tarjolla valtavasti erilaisissa tuotteissa ja sen välttely saattaa olla hankalan puoleista, mutta mahdollista. 

Alkoholia kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan vältellä. Alkoholi on myrkky, joka vaikuttaa elimistöön lamaannuttavasti. Alkoholin kehosta pois saamiseksi keho joutuukin tekemään valtavasti töitä ja tästä syystä uni häiriintyy. 

Nuku viikonloppuna pidempään

Viikonloput ovat ehdottomasti aikaa, jolloinka kannattaa nukkua pidempään, jos siihen on mahdollista. Nukkumaanmeno itsessään kuitenkin tuntuu usein varsinkin juuri viikonloppuisin venyvän ja liian väsyneeksi itsensä päästäminen on myös huonoa unenlaadun kannalta. 

Monesti viikonloppuisin tekeekin mieli nukkua pidempään. Mahdollisuuksien mukaan kannattaakin harkita olisiko brunssi hyvä vaihtoehto aamupalalle ja lounaalle? Näin itse ruokailurytmi pysyisi tasaisempana ja ruoanlaittoon kuluu vähemmän aikaa. Jos mahdollista, brunssin valmisteluun voi hieman käyttää aikaa edellisenä päivänä ja tehdä alkuvalmisteluja, jotka laittaa esimerkiksi jääkaappiin, valmiissa astioissa yön ajaksi.

Kannattaakin muistaa ettei hyvälle unelle ole vain yhtä eri ohjetta, vaan jokaisella on yksilöllinen unentarve. Muista siis ettei tämäkään ole suorittamista ja hyvää yötä!