Categories
Uncategorized

Liikkumalla kohti parempaa oloa​

Liikkumalla kohti parempaa oloa

Liikunta on yksi miellyttävimmistä, tehokkaimmista sekä halvimmista keinoista parantaa terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä. Terveysliikunnalla on lukuisia positiivisia vaikutuksia elimistön toimintoihin. Liikunnan tiedetään vahvistavan luustoa, parantavan sokeriaineenvaihduntaa ja laskevan stressitasoja. Lisäksi liikunta laskee noussutta verenpainetta, korkeaa kolesterolia sekä vähentää ylipainoa. Se suojaa myös sydän- ja verisuonisairauksilta, tyypin 2 diabetekselta, tuki- ja liikuntaelinten sairauksilta ja lukuisilta muilta sairauksilta. Terveysliikunnasta hyötyvät eniten vanhemmat ihmiset, jotka valitettavasti liikkuvat kaikista vähiten. Liikunta parantaa iäkkäiden ihmisten tasapainokykyä, edistää heidän toimintakykyänsä ja itsenäistä selviytymistä, vähentää Alzheimerin taudin ja dementian todennäköisyyttä sekä auttaa heitä ylläpitämään älyllisiä kykyjä myöhemmälle iälle saakka. Sopivasti rasittava liikunta tehostaa myös elimistön puolustusreaktioita ja suojaa virustaudeilta. Säännöllisesti liikuntaa harrastavat myös voivat muita ihmisiä paremmin henkisesti ja fyysisesti. Riittävän rasituksen puute on yhteydessä huonoon unen laatuun ja väsymykseen päiväaikana. Aktiiviset ihmiset pystyvät myös hallitsemaan stressiä paremmin kuin vähän liikkuvat. Lisäksi liikunta kohentaa mielialaa ja suojaa masennukselta. Jokaisen ihmisen kannattaa siis ehdottomasti liikkua!